Total Pageviews

Tuesday, June 14, 2011

My dearest ex-house captain (tidak dilantik)

Sumber dari Bername
Shah Alam, 13 Jun 2011. Semalam, ibu negeri Selangor yang menjadi pusat pemerintahan PKR sekali lagi digemparkan dengan kes amukan seekor mawas yang lapar. Sedang penduduk-penduduk kota metropolitan Kuala Lumpur bergelut dengan kes penyimbahan asid oleh lelaki yang tidak dapat dikenalpasti, rakyat-rakyat di Shah Alam pula bertarung nyawa untuk menyelematkan diri dan harta benda terutama boxer2 merah, hard disk- hard disk bersaiz 1 Tera ke atas, motor buruk berwarna merah bersalut rim berwarna putih dan Proton Exora yang menggunakan air minuman reverse osmosis sebagai bahan pelincir. Kes amukan mawas semakin menular sehingga kini menjadi buah mulut (ibarat menanam tebu dibibir dan tebu menjadi buah yg berada di mulut) masyarakat sekeliling.

Tidak dapat dinafikan lagi, mawas kini berada selangkah di hadapan manusia-manusia biasa. Teknologi dalam alam perMAWASan dianggarkan mencecah berbilion dolar Amerika. Presiden Persatuan Mawas-,mawas sedunia, Dato’ Ilman bin Ahmad berkata..
“ Kami telah memperuntukkan 14 Billion USD untuk pembangunan remaja-remaja mawas dalam Rancangan Ransangan Ekonomi akan datang.
Beliau berkata lagi, “ sebanyak 200 institusi akan ditubuhkan demi memastikan celik pandai dalam kalangan masyarakat2 mawas dan dengan itu mawas kini berada di landasan yang sama dengan manusia2 biasa.
Bersama kita kini, wartawan kami di seksyen 13 Shah Alam bagi merungkai kes mawas yang kian berleluasa….Silakan Afiq Marjanon…..
“Ye terima kasih Idlan dari Sri Pentas. Bersama saya sekarang seorang saksi kejadian, Ahmad Hisyam yang mahu disensorkan wajahnya dan mahu berkongsi pengalaman bekerja bersama seekor mawas.
Afiq: Boleh ceritakan bagaimana kes ini boleh berlaku?
Hisyam: terima kasih. Ni live  kan?boleh tuju lagu?..Mak Apak, maaf..x boleh blik raya tahun ini..tlg simpankan baju melayu hisyam ye..kuih semprit tu sorok tinggi2 sikit..biar faizi xdpt cekau..die kn pendek mak…
Owh..maafkn sy..first time msuk tibi nih!!..saya kenal mawas ni agk lama. Ye, kami bekerja bersama, di bawah serorang dictator. Kita semua tahu yang seekor mawas kini juga mampu memiliki akaun Fesbuk. Setelah dimaki hamun oleh bossnye..dan diperlakukan seperti robot, mawas itu trus membuka fesbuk dan menjawab soalan di wallnye..(whats on your mind)..nah dibawah ini dilampirkan status fesbuk beliau..
“LANCIAUW..igt ak pe?!!robot..agk2 r..nk cpat wat sndri..ak da r angin ari nie..slmt ko BESA kt ctu..nt ak chiow r..LANCIAUW LANCIAUWW LANCIAUWW..ari nie ak nk BUNUH org je rase..BABI..!!”
Bermula dari sinilah, mawas itu mengamuk ke serata Shah Alam dan kini dipercayai merebak ke UiTM Shah Alam. Restoran Hakim, Khulafa, Fradoo ABC sek 2 diarahkan tutup oleh pihak berkuasa tempatan…
Afiq : Sudah berapa lama kenal mawas ni?
Hisyam : Saya kenal die sejak di MRSM Beseri lg..
Afiq :  Mawas msuk MRSM?
Hisyam : Mereka juga bumiputra seperti kita kan..saya memang rapat dengan die..kemudian kami melanjutkan pelajaran bersama di UiTM dlm trek pantas akaun..kami gelarkan die kebab..kerana dulu kami ada seorang kwn bernama kebab..mukenye sebijik mcm mawas yg putus haid..lupekan pasal kebab td..Mawas ni seorang kwn yg baek..setia..cume 1 je..xpndai memujuk sang kekasih..kdg2 memerlukan khidmat ciko untuk memujuk kekasihnya yang dikatekan emotion oriented..

Kami skang berkawan dan bekerja di ofis yang sama..kebab memiliki motor buruk berwarna merah bersalutkan rim berwarna putih, sebuah proton exora silver yang pernah dikalahkan oleh ciko semasa racing di Federal Highway dan 1 set boxer merah yang dijahit perkataan isnin smpai ahad. Mcm arini kan hari isnin, so bermakna mawas memakai boxer merah bertatahkan perkataan ‘Monday’ Blues..kalu jumaat pula, I love TGI ‘Fridays’..

1 sikap mawas ni ialah ckp terlampau laju smpai xsedar ape yang dituturkan. Tapi saya kagum dgn konfiden level yg dimiliki mawas ini. Sbg contoh..kami lepak di Hakim lama…mawas dengan konfidennya berkata..’korang tau x DNA teh tarik ni akan berubah kalu kite bace bismillah?’..yang sepatutnya ialah molekul2…bukan DNA..ade juga sekali kami berjalan2 menaiki kereta Alep..dlm suasana hening dan sunyi..datang suara nakal dari belakang..dan kami tahu itu mawas peliharaan kami…die pon menyapa..”eh..surau ni bukan ke surau yang hampar toto kat lua time smyg jumaat?..nmpk x kesalahan dlm ayat tersebut?..sepatutnya bukanlah toto tapi tikar dan sejadah..tapi kami kagum dengan konfiden yang dimiliki dan dengan itu mawas dijadikan bahan gelak ketawa kami..tidak kering gusi gamaknya!!!..

Begitupun..mawas di agkat sebagai ketua rumah kami..Kami xpernah mengundinya pon..kami xpernah mengiktiraf pon..kami lakukan hanyalah untuk menjaga hatinya dimana ibunya sentiasa menghantarkan makanan tiap2 minggu..walaupon menu adalah sama untuk tiap2 minggu..nasik putih..ayam msk kicap..sayur2..dan sedikit friskis sbg sarapan mawas tiap2 pagi..borrrriiiiinnnggg…!!!

Afiq : Itu sahaja laporan dari saya..kembali ke Sri Pentas..

Ihsan RTM

11 comments:

annie said...

BERITA DITERIMA .

hahaha , gilaaaa korang neh !

just.HY said...

OMG!!!! lawaakkkk gilerrrr!!! lagi best dari blog RAZMAN!!! Sorry man...aku still baca blog ko! ahhahahahahahaha..... 1 ofis dgr aku duk gelakkk...

Razman said...

haha. bodo ciko. mak kebab ada fb kot. aku post link ni kat fb mak dia.

Anonymous said...

aku ternanti2 plak mawas buat blog menjawab ko

haha

Amirul Faiz said...

annie...msih waras lg..solat msih 5 waktu..

bdk2..jgn gelak kuat2 ming...kang kene fire kang..

man..aku da add mak kebab kt fb die..

roza..aku pon tggu gak nih kot2 ada mawas comment entry aku..

Razman said...

"annie...msih waras lg..solat msih 5 waktu.."

betul ke 5 ciko? mcm 4 je...

AsSalatu khairum-minan-naum mcm takde.haha

Amirul Faiz said...

5 bro..ko yg xnmpk..aku smyg sorok2..

annie said...

nah ,, kantoi terok la dia man . hahaha

hafizul fahmy said...

Hahaha.. Tolong ar bab ciko

miss lolly a.k.a luvfareda said...

hahahahah #pitammmm

Amirul Faiz said...

annie..man mmg mcm 2..bgus la die bersaing dlm ibadah..

fahmy..aku da tlg kebab sebaik mungkin dah..tggu la rezki die nnti...

miss lolly...ape yg hahahahah nye?..by the way..ko cun laa