Total Pageviews

Wednesday, June 8, 2011

Samar-samar..nama Samaran..Samarinda..Samlaila..

Yang Berbahagia sehingga ke anak cucu, tuan pengerusi majlis yang senantiasa lebih banyak duduk di atas kerusi berbanding berdiri memanggil peserta-peserta pidato pada hari ini..Yang dimuliakan, barisan juri hakim yang sentiase berpaksikan keadilan walaupon tidak pernah mengundi parti keadilan..Yang arif tentang masa, penjaga masa yang sering menekan loceng..’ting tang ting tang ALEXANDER’..sentiasa berpegang pada idiom..time and tide wait for no man..and that is why woman always late for a date..agak memilih bulu di situ ye tuan penjaga masa.Dif-dif kehormat termasuk DJ Dif (DJ Dave), Tuan Pengetua Sekolah, Guru-guru dan rakan-rakan seperjuangan sekalian..oh ya..tidak ketinggalan, kepada penonton-penonton di luar sana yang sedang menyaksikan di 8TV..lambaian mesra buat anda semua.. ’boleh tuju lagu?’

Sidang Jumaat yang dikasihi sekalian,
Dewasa kini (ataupon kanak-kanak dahulu), kita sering dilemparkan dengan berita di dada-dada akhbar..(cikgu senah..bukan dada cikgu tau..hehehe..) yang mengatakan kisah pembunuhan dan child abuse sering menular dalam kalangan masyarakat kita sekarang..di mana letaknya jati diri dan keprihatinan orang kita?..Sanggupkah kita digelar masyarakat gila rasuah? sanggupkah?..(cikgu adib..jgn nanges dulu..ini baru bunganye saja)..dalam tidak sedar, ramai lagi rakyat-rakyat Bosnia yg masih berlapar?sedar tak?..tuan pengetua sedar?perot sudah maju kehadapan..apa salah sedekah sikit harta itu ke jalan Allah?..jangan cube lap peluh di atas kepala tuan pengetua yg sedia botak itu..mana harga diri kite tuan puan?mana?..jadi..tajuk pidato saya pada hari ini ialah………kawan-kawan saya masing-masing ade nama samaran..

Barisan Hakim yang bijaksana,
Seperti sedia maklong..saya pailang besar di sekolah ini..nama saya mulia..amirul faiz..bermaksud pemimpin yang berjaya.. tapi..ramai yang menggelarkan saya aaron aziz..seth tan..tp perangai saya mcm setan..justeru..mereka menggelarkan saya ciko supaya selari dengan jiwa saya yang kental, hati batu dan pembuli..ada soalan?..ye..silakan makcik kantin tijah..
‘ciko..boleh makcik tau macam mana boleh dapat gelaran ciko?..
Soalan yang bagus makcik tijah..ciko..gini nk oyaknyo..abah kawey key oghe kelatey.,pah sek2 ni gelar la oghe omar key..dulu key sohor oghe gelar-gelar name abah ni..pah..abah key oghe kelate..sek2 ni pon bubuh la cik depey 2..jadi la cikomar..pah nok napok bia ganah..buwey pulok ‘mar’ 2..jd la ciko..

Maafkan saya sidang redaksi majalah sekolah,
Seperti tajuk saya td..’kawan-kawan saya masing-masing ada nama samaran’..kawan saya yang pertama..LANYA..(silent follower blog saya)..namanya idlan..bapaknya zakaria..lan jumpe ya..comolot..pas2 bergabung..meltop..jadilah lanya..rakan saya yang kedue..PAAQ..orgnye hensem..berambut itik..mai daghi utagha..pekait sungguih bahasanya naa..dek kerana nama serupa dengan cikgu sekolahnya..iaitu Azhar..Pak Har..maka jadila PAAQ,..(sibuit ikuit lidah peghlih)..rakan saya yang ketiga..ADANG..bertubuh sasa..gelaran adang di ambil sempena Badang.simbolik dengan tubuhnye yang sasa..yang berikutnya..KAMBING..ye..satu2nye binatang bermuke manusia dalam kalangan kawan-kawan saya..dulu..ketika beliau belajar di MRSM(MRSM dak ni..saya CBN jeww)..sedang enak menikmati roti..terdapat seekor kumbang di roti nya..nah..dari itu..kumbang di gubah menjadi kiambang agar sinonim dengan filem scenario lang buana..sejak di uitm..kiambang ditukar menjadi kambing dan kini..dipanggil bing sahaje supaya identitinya dapat dirahsiakan..

Tuan penjaga masa..sabar dulu..
Saya juga mempunya kawan bernama kebab…ye..KEBAB..badan nye besar..sejarah kebab masih tidak dapat dikenal pasti dan dirungkai..ape yang saya tahu.di seorang jiwang dan tidak pandai memujuk sang kekasih..selain itu..saya juga mempunya kawan yg bernama PISANG..ye..name sebenanrnye ialah Hisyam..mungkin pisang dan hisyam lebih kurang same..tetapi..uniknya pisang ialah..nama bapanya seorg sahaja ade tanda ‘-‘  …kamaru-zaman…kamaru tolak zaman..sapa yang jatuh?nmpk x?

Hadirin sekalian,
Dengan ini..saya merasmikan..pondok balai raya di kampong talam ini..semoga..dengan pidato saya ini, dapat mamastikan kita sebagai penduduk kampong ini sentiasa menjaga kebersihan kampong..

Sekian…saya sudahi dengan wabillahitaufiq..walhidayah..wassalamualaikumwarahmatullahiwabarakatuh..

16 comments:

ahmadnazri said...

bodo2 la nate nih!!!

annie said...

ouh , merepek kerepek betol lah kau neh , tapi lawak . suke doh aku baca entri kau .

Razman said...

kau saja taknak cerita pasal aku orang panggil Aron Ralston kan?

Pisang (bukan nama sebenar) said...

esok, saya akan pindah, awak akan rindukan saya x? futsal lamo doh x maing ni bey..

Amirul Faiz said...

yie...haha..lupe plak nk ckp pasal mum

annie..lawak bodoh je.mcm tuan die gak....

man..mcm acappan kot...hahaha

pisang..jgn mrah sang..pindah mane plak?

Mohd Ilman said...

kebab tetap misteri..haha..

hafiz(nama sebenar) said...

aku ingat ko dpt name ciko tu sebab ko fan boyband CICO..

Amirul Faiz said...

bab..akan ku rungkai misteri itu..

apis..hahaha...xleh blah...name sbnar..mcm haram..

alin said...

susah nak buat penilaian karanagan pidato ko nih... mau menangis cikgu BM =)

Amirul Faiz said...

haha..jgn ikut alin..fail bm nnti

si cebbie cholet said...

Kih kih....lwak giler

Amirul Faiz said...

si cebbie cholet..hahaha..gelak la lg..same2 follow k..slm knl2...

Pisang (bukan nama sebenar) said...

xpindah pun sebenarnya.aku tgh dgr lagu slamat tinggal yang dina n zizang nyanyi..tertaip lak dialog vdeo lagu tu kt komen. haha.

Amirul Faiz said...

hahaha..bangang sang...

kyranie said...

hahahaha best~ =D

Amirul Faiz said...

kyranie..hehehe..slm knl2...