Total Pageviews

Thursday, October 6, 2011

Ong…

Dari Mulut Seorang Rakan Cina Muallaf – Ah Tan (Seth Tan)

Halllooooo, selamat sejahterai. Ape kabar semuenye ponn? Ada baek ka atau ada jahat anda-anda semua ini? Bagud la kalau semuenye kan baek-baek sajer..tidak kulang bagudnye ponn kalau didapati ada yang jahat skit kan..Jahat takpe, tapi jgn jasad dimamah bumi kan, haddoi. Nape?Kejut ke? Kejut ke aku memborakkan selupe mcm itu Cina Bukuit?..haddoi..dulu aku yang mengambilkan Mandarin di university ponn..Aku pon mempunyakan kawan yang cina, jilan yang cine, taukey kedai yang cine pon kan malahannya ada pon driver disebelahi di atasi jalan rayai aku pon cina pon..Aku pon dulu cina kan, so ckp pon mcm cina laaa ponn..haddoi..

Arini wa xmau celite banyak sama lu olang, tapi tak juge sedikit. Sblom menceritekan panjangnye ponn, lu olang tau apa itu ONG? Bukannye Ong Beng Hee atau pon Ong Ka Ting malahannya Ong Bak 2. Dan bukan juga “ombak jahat..ombak jahat..ombak jahat”..Sini, aku mau menceritai ‘san’ kisah ( tiga kisah) pasal solang kawan aku pon yang memiliki ke’ong”annya pada dirinya itupon..haddoii..Kawan baek aku, melayu kan, Amilul Fayiz dia punya nama..melayu gelap tapi bukan india..melayu sejati.xkan melayu ilang di dunia yang fana ini ponn.. subulum lu olang mendengari celite aku ni ponn, celita ini mmg butut (betol) mmg butut-butut terjadi kan..terpulang la pada you olls menginginkan kepercayaan ataupon tidak mempercayainye ponn..

Kisah yi (kisah satu) berlangsungnya tawun lepas dimana Amilul hendak membasuhi keretanye pon di mother’s state (ibu negeri) of Selangor iaitu ponn Shah Alam kann..untuk lebih ketepatannya, adegan tersebut kan berlangsungnya di Sek 7 komersial..Amilul pergi ke tmpt membasuhi kelete itu ponn namun dihujani air hujann kan..tetapi kejadian aneh cube berlaku di tempat kejadian tersebut kan..hah..nape?..kejut ke?..jangan kejut sgt laaa kann..bile amilul menghantarkan keleta di kdai menbasuhi kelete 2 kan yang mane, di tmpt tersebut memang tidak mempunyai sebalang keleta kann langsung hujan nye itu terhenti disane kann..dan tibe2 kann keleta pon membanyakkan tempat membasuhi keleta itu..lantas itu pula, taukey tempat basuh keleta itu ponn menyampaikan kepada amilul kann yang beliau membawa ONG kepada kedai itu…haddoi..

Kisah er (kisah due) terjadi kann di workshop moto balu-balu ini..hali tersebut ahad kann so sume keldai kann, menutupi half day nye ponn..12.30 kann..amilul menghantaran moto buluknye ke workshop Ah Meng itu kann..untuk mengserviskan moto nye..Ah Meng pon menceritai tentang kehidupan lo..Ah Meng pon sambil2 itu kann membukakkan skru2 di motor amilul itu kann..lalu, ade moto melalui di dpan kdai moto Ah Meng tu kann untuk menghantari moto uncle itu kelane dipancitkan oleh paku di jalanan..Sedangkan Ah Meng menggelebek moto amilul kann, trus mencakapi ayat seperti tertera ini kann.. “Lu banyak wuntung lo, aku ponn mau ttup keldai ini 12.30 td..tapi kann, amilul mendatangi kedai aku, aku extend lgi..tau2 lu mali anta moto pancit..amilul manyak ONG punya olang”

Kisah san (kisah tige) berlaku di ofis amilul kan di Kuala Lumpur ponn..amilul ade rakan sekerje kan yang mempunyai name Ali (memang name sebenar ponn). Ali merupekan seolang ahli numbers yang mempercayai kuase nombor kann..dan merupakan Al-Khawarizmi melayu ponn..Ali memborakkan dengan Amilul dan memintakan date birthday amilul lalu mengirekann berdasarkan nombor itu..lalu kire punye kire kann, Ali pon memberitahu kpd Amilul yang Amilul ni bwk ONG…Amilul bernombor 4..bukan suwey,.,tapi no 4 ni mmg suit ngan Amilul kan..pas2..ikut kiraan angin amilul, nombor ditgh2 adalah nombor 6 which is duit ataupon wang..so..nnti amilul akan byk kwn-kwn kann sbb die ni lubuk duit..lebih kulang mcm 2 la kann..tp kesimpulannya, Amilul mmg ONG..

Dari Mulut Seorang Member Bangla Muslim – Ajmal Khan

Hai. Saya Ajmal Khan nama. Saya, sini mari Malaysia kirja..Oil and Gas…Petrol Pump..Saya Petrol Pump owner bukan..Saya Petrol Pump attendant..Kereta mari, motor mari, saya isi..minyak..cuci cermin dpan punya…Saya loves Malaysia..this country banyak maju, untung..sy country..Bangladesh, miskin, panas..saya kulit itam, tapi..idung panjang..makan..kais pagi makan pagi..kais petang mkn petang..kalau saya tak da kais itu hari, saya xda makan laa..tapiii…saya..xtaw kais tu apaa…awk taw ka apa tu kais??..tapi saya suke kalis rindu apa itu elyana juga nyanyi..saya, Bangladesh tak da percaya ONG..kami muslim..saya,,semayang punya orang..apa pon cerita Ah Tan td, saya 1 juga percaya..Allah Yang Maha Esa..Allah yang bg rezki…Saya, sini kirja, oil and gas..700 ringgt gaji masuk bank bulan-bulan..saya syukur..saya simpan itu duit..tp itu semua, Allah juga bagi..kita..orang muslim..jgn percaya ONG..sebab..takut nnti syirik..so..apa pon..rezki…Allah juga bagi..

1 hari saya harap Bangladesh juga masuk Worldcup….

1 comment:

fazrinn said...

woi lama ko xhupdet..